Exempel på erfarenheter som ger goda förutsättningar för att nå grundläggande kompetens. 

Amina, född 1984. Frisör, egenföretagare 

Amina fick jobb som frisör innan hon var klar med sin utbildning på gymnasienivå och har arbetat i yrket i snart 20 år. Hon har löpande byggt på med frisörkurser till gesällbrev. Hon har också utbildat sig till hudterapeut och arbetade fyra år i yrket på kryssningsfartyg med engelska som arbetsspråk.

Idag driver hon eget och hyr ut två av salongens fyra stolar till frisörkollegor. Under vårterminerna brukar hon handleda praktikanter från den lokala gymnasieskolans hantverksprogram. För rollen har hon gått en handledarutbildning i Skolverkets regi. I handledaruppdraget ingår att omsätta kursinnehåll i praktiska moment, göra utvärderingar och uppföljningar med eleven och skolan.

För att kunna sköta sin egen bokföring har hon gått kvällskurser i redovisning. Hon sköter också sin sambos bokföring för ett transportföretag sedan några år tillbaka.

Amina vill fortsätta utbilda sig inom ekonomi, i första hand på distans och deltid.

Robin, född 1993. Assisterande IT-tekniker

Robin började på ekonomprogrammet 2009. På fritiden tränade han och tävlade i Taekwondo. Efter en längre sjukskrivning kom han efter med studierna och beslutade sig för att hoppa av efter åk 2. Han la ner mycket tid på att lära sig programmering och efter ett halvår fick han jobb som telefonförsäljare på ett bredbandsföretag. När de behövde personal till kundsupporten fick han möjlighet att omsätta sin digitala kompetens i arbetet. Han fick också användning för sina kunskaper i engelska, som han skaffat sig genom tidigare studier, programmering och internationella esport-turneringar.

För att skaffa sig gymnasiekompetens började han på folkhögskola hösten 2020, men efter några månader med distansundervisning tappade han motivationen och började söka jobb.

Sedan 2021 arbetar Robin som assisterande IT-tekniker för ett verkstadsföretag. För att kollegorna ska kunna få bättre ”hjälp till självhjälp” har han översatt ett tiotal manualer från engelska till svenska.

Han har hittat en driftteknikerutbildning på högskolan som han vill söka.

Sara, född 1979. Projektadministratör 

Sara är uppvuxen i Tyskland med en svensk mamma och tysk-amerikansk pappa, i en flerspråkig uppväxtmiljö. Hon gick en treårig yrkesutbildning på gymnasienivå med inriktning möbelsnickeri och fick sedan en lärlingsplats i Wien.

För att dryga ut lärlingslönen började hon arbeta extra som konferensvärdinna och receptionist på ett internationellt företag. Där träffade hon sin blivande man, som kom från Sverige och 2005 flyttade de till Halmstad med sina två barn. De talar svenska i hemmet.

Eftersom det var svårt att försörja sig som möbelsnickare, läste Sara in omvårdnadsämnen på Komvux för att kunna arbeta som undersköterska. Åren 2009-2018 ingick hon i ett vårdteam på en palliativ vårdavdelning.

Genom det lokala studieförbundet har Sara hållit kvällskurser i tyska sedan 10 år tillbaka. Hon har också deltagit i flera läsecirklar i deras regi.  

Idag arbetar Sara som projektadministratör på en eventbyrå. I sin tjänst har hon gått kurser i marknadsföring, budgetarbete och digital webbpublicering. Hennes arbetsgivare uppmuntrar henne att söka högskoleutbildningar i hållbar turism och destinationsutveckling.

Sidan uppdaterades 2022-04-28