Anteckningshjälp, Talboks- och punktskriftsbiblioteket, samordnare och vänner gör det lättare för Erik.

Erik pluggar socialpsykologi och till våren börjar han (om allt går som det ska) sin tredje termin på Göteborgs universitet på kandidatprogrammet i offentlig förvaltning. Han har alltid varit intresserad av samhälls- och statsvetenskap. Men han har också valt utifrån vad som kan leda till ett tryggt arbete för en synskadad person.

Det var drygt två år sedan Erik drabbades av en ögonsjukdom som ledde till att han i dagsläget har en procents synskärpa på båda ögonen. Det räcker gott för att orientera sig i omgivningen, men inte till att läsa, känna igen ansikten, hitta specifika föreläsningssalar första gången eller se vad som skrivs på tavlan. Kort sagt så behöver han stöd i vardagen. Det får han genom samordnare, föreläsare, biblioteket och kursarna.

Tvingades tänka om

När Erik gick i gymnasiet hade han bra betyg. Efter gymnasiet arbetade han i fotobutik, pluggade en KY-utbildning i marknadsföring och började sedan arbeta som marknadsförare och mediesäljare. När konjunkturen dök och Erik dessutom drabbades av sin sjukdom fick han tillfälle att tänka om.

Hittat lösningar med hjälp av samordnaren Det krävs ingen större fantasi att förstå att det är en rejäl prövning att förlora synen. Men Erik tycker inte att det har varit några större svårigheter att studera. Han har själv, och tillsammans med samordnaren för personer med funktionsnedsättning på universitetet, hittat lösningar som fungerar. 

- Eftersom synskadan är ganska ny för mig har jag fått skaffa mig en ny studieteknik. Det är ju en stor grej, men det funkar, berättar Erik

Planering krävs

Han har tillgång till Talboks- och punktskriftsbiblioteket (TPB) där en stor del av studentlitteraturen finns inläst. Om någon bok saknas kan han kontakta sin samordnare och få hjälp att beställa den från TPB. Det kan ta allt från sex veckor till tre månader att få en bok inläst, så det gäller att vara ute i god tid.

- Jag måste be om tidigare antagningsbesked till sökta studier då det är viktigt för mig att tidigt få veta om jag kommit in och hur litteraturlistorna ser ut, för att kunna beställa det som inte finns inläst i tid, säger Erik

Anteckningshjälp

Erik får också anteckningshjälp av klasskamrater.

- Det har aldrig varit något problem. I början var så många intresserade av att hjälpa mig så jag fick nästan ha en liten audition för att se vem som skrev ordentligast. Nu är det en tjej som hjälper mig. Hon skriver för hand och sen scannar hon in det så jag kan läsa det med hjälp av förstoring. Ibland renskriver hon i datorn och jag kan få det uppläst av talsyntes. Det är ett bra sätt för mig och genom skolan får hon en slant för det också., säger han.

Han skriver också själv för hand, men medger skrattande att det inte blir speciellt snyggt.

- Min handstil var ingen höjdare innan och den har inte precis blivit bättre, berättar Erik.

Även om han inte kan läsa vad han själv skrivit, så sitter vanan i att anteckna och det fyller en funktion för minnet.

Guidad visning

Innan kursen startade kontaktade Erik, med hjälp av samordnaren för personer med funktionsnedsättning, en studievägledare som helt enkelt gav honom en guidad visning till de föreläsningssalar de skulle vara i.

- Då fick jag också komma in och känna in var jag kunde sitta i förhållande till tavlan. Det är ju extra viktigt för mig att höra bra, när jag inte ser vad som skrivs på tavlan. Många föreläsare har i blodet att tydligt berätta vad de skriver upp på tavlan. Det kan vara lite problem med mer ovana gästföreläsare, säger han.

"Lite tjatigt att påminna om funktionshindret"

Erik tycker inte att det är några stora problem att plugga på högskolan trots sin funktionsnedsättning. På en direkt fråga medger han ändå att det är lite tjatigt att behöva ställa sig upp för varje ny kurs och föreläsare och presentera sig själv och sin synskada.

- Jag vill inte att folk ska tro att jag är otrevlig eller högfärdig när jag inte känner igen dem, och jag uppskattar att de säger till mig om jag står utanför fel salsdörr till exempel. Jag vill verkligen inte göra en grej av min funktionsnedsättning, men det är ibland svårt att undvika, berättar Erik.

Ytterligare en sak som Erik minns var besvärligt var att han vid första salstentan inte tänkte på att han behövde påminna om sin synskada.

- De kursansvariga blev ganska stressade över att behöva hitta en särskild sal som även funkade för mig. Ingen av oss hade tänkt på det, säger han

"Välj något som intresserar!"

Men finns det inte nätverk då, där du kan få tips och trix för hur du löser olika problem?

- Nja, det gör det väl. Jag känner en kille till här som är synskadad och vi har ju pratat en del. Men man klarar sig bra ändå med lite kontakt med samordnaren, berättar Erik.

Erik skickar med en brasklapp:

- Det är klart att det kan vara smart att välja ett ämne eller program som verkligen intresserar en, så du inte tappar sugen när incidenter som den där salstentan till exempel inträffar.

 

Sidan uppdaterades 2015-04-20